Fortsättning på härskarteknikerna

Nu fortsätter vi med ytterligare ett par härskartekniker: Påförande av skuld och skam och Dubbelbestraffning. Glöm inte att kolla våra sociala medier för mer information!
 

Påförande av skuld och skam

 Har någon fått en bra grej du har gjort att verka dålig? Eller fått dig att skämmas för något som inte är ditt fel?

Påförande av skuld och skam kan t ex. vara att bli kallad för pluggis för att en är bra på ett visst ämne. Det kan också vara att ge dig skuld- och skamkänslor för något som någon annan har gjort, genom att t ex. fråga varför du klädde dig som du gjorde eller varför du inte sa nej. Du beskylls då för att ha orsakat en viss situation och att den skulle vara ditt fel, att du borde ha kunnat hindra att den hände dig. Men alla är ansvariga för sina egna handlingar och skulden ska alltid läggas där den hör hemma- hos den som utsätter, inte den som blir utsatt. 

Vad finns det för motstrategier för härskartekniken Påförande av skuld och skam?

- Våga bli arg och säga ifrån om någon skuldbelägger eller skammar dig
- Sätt ord på känslan du får och kom ihåg att det inte beror på dig, någon annan har fått dig att känna såhär
- Berätta vad du hade velat höra istället för härskartekniken
- Ibland kan det vara lättare att vända på en situation. Fråga dig själv vad du hade tänkt om det gällde en vän
- Lägg skulden där den hör hemma- den som har utsatts för en kränkning har aldrig “provocerat” fram den
- Säg ifrån om du hör att någon blir skammad
- Stötta den som blir utsatt
- Uppmärksamma andra för det de gör bra
- Prata med varandra om skam

Dubbelbestraffning

Känner du att det blir fel hur du än gör? Om du inte säger något är du för tyst och uppmanas att ta plats, och när du säger vad du tycker så är du för mycket eller bossig? Om du sminkar dig så är du ytlig, om du inte gör det får du höra att du borde tänka mer på ditt utseende? 

Dubbelbestraffning är en härskarteknik där en aldrig kan göra rätt, och baseras ofta i t ex. rasism eller sexism. Det kan handla om att straffa eller skuldbelägga den som bryter normen, och det finns olika måttstockar för olika grupper. Studier har t ex. visat att kvinnliga chefer tolkas mer negativt än manliga även om de utövar sitt ledarskap på samma sätt. 

När en får kritik vill en ofta ta den till sig. När det kommer till dubbelbestraffning handlar det dock inte alls om dig, och det finns inget du kan förändra som gör den andre nöjd. Tänk på att du är bra som du är och inte behöver förändra dig för någon annan.

Som motstrategi för härskartekniken Dubbelbestraffning kan du använda tre slags formuleringar:

*Den frågande: jag blir kritiserad hur jag än gör och jag undrar varför.
**Den analytiska: När jag var tyst fick jag kritik för det och när jag pratar mycket får jag också kritik- hur kommer det sig att du inte bedömer andra på samma sätt som du gör med mig?
***Den vassa: Nu använder du härskarteknikendubbelbestraffning mot mig eftersom du kritiserar mig hur jag än gör. Byter du åsikt för att du vill kunna kritisera mig?

Det är inte alltid lätt att ta sådana här samtal. För att känna dig mer säker skulle du kunna prata med andra om problemet. Har de upplevt samma som du? Kan ni ta stöd av varandra eller kan de stötta dig? 

Vi vill även tipsa om boken "Fem härskartekniker: femtio motståndsstrategier" av Sara Berg och Rebecka Bohlin.

Illustrationer av Siri Frances

Lägg till kommentar

Vi kommer inte publicera eller dela din e-postadress.